a) Descripció
Els processos sintàctics ens permeten identificar les diferents parts de l'oració i el valor relatiu d'aquestes parts per poder accedir eficaçment al significat. El reconeixement de les paraules, o processament lèxic, és un component necessari per arribar a entendre el missatge present en el text escrit, però no és suficient. Les paraules aïllades no transmeten cap informació nova, sinó que és la relació entre elles on es troba el missatge. En conseqüència, una vegada que han estat reconegudes les paraules d'una oració, el lector ha de determinar com estan relacionades les paraules entre si.
Els processos sintàctics ens permeten identificar les diferents parts de l'oració i el valor relatiu d'aquestes parts per poder accedir eficaçment al significat. El reconeixement de les paraules, o processament lèxic, és un component necessari per arribar a entendre el missatge present en el text escrit, però no és suficient. Les paraules aïllades no transmeten cap informació nova, sinó que és la relació entre elles on es troba el missatge. En conseqüència, una vegada que han estat reconegudes les paraules d'una oració, el lector ha de determinar com estan relacionades les paraules entre si.
b) Avaluació
Són bàsicament dos els processos sintàctics a avaluar:
• La comprensió de diferents estructures gramaticals
• El respecte dels signes de puntuació.
Per avaluar la comprensió de diferents estructures gramaticals hem d'utilitzar diferents classes d'oracions: passives, de relatiu, etc. Sabem que una de les dificultats d'alguns alumnes és que utilitzen, en la seva expressió oral habitual, estructures sintàctiques senzilles i li costa treball entendre i utilitzar un altre tipus d'estructures més elaborades. Per exemple l'oració "el gos va atacar el gat" sol resultar senzilla per a la majoria dels alumnes, ja que manté una estructura senzilla i molt habitual (subjecte verb complement). No obstant això quan mantenim el significat de l'oració però canviem la seva estructura ("a qui va atacar el gos va ser al gat"), produïm canvis que han augmentat la complexitat de l'oració. En aquest exemple comprovem que hem augmentat el nombre de paraules funcionals i el nombre de verbs. Alguns alumnes són sensibles a aquests canvis en l'estructura i tenen dificultats en la comprensió de l'oració. Aquest fenomen s'ha comprovat tant amb alumnes d'educació primària (Cuetos, Rodríguez i Ruano, 1996), com amb alumnes d'educació secundària obligatòria (Ramos i Cuetos, 1999).
Pel que fa a l'avaluació del respecte dels signes de puntuació, entenem que mentre que en el llenguatge parlat els límits de les frases i oracions vénen determinats per les pauses i l'entonació, en el llenguatge escrit són els signes de puntuació que indiquen els límits . Quan un text no està puntuat resulta difícil de comprendre perquè no sabem on segmentar els diversos constituents de les oracions. Hi ha alumnes que coneixen el significat dels signes de puntuació però no l'apliquen automàticament quan estan llegint. Per avaluar si un alumne respecta o no els signes de puntuació no tenim més que presentar-li un text ben puntuat i demanar-li que el llegeixi en veu alta. Ens adonarem què signes respecta i quines no.
c) Intervenció
Quan l'alumne té dificultats a l'hora d'identificar els components sintàctics de l'oració se li pot ajudar mitjançant la realització de les següents activitats:- Colorado (per exemple de vermell) el subjecte de cada oració i d'un altre color el predicat i utilitzant diferents estructures de pregària perquè l'alumne s'adoni que el subjecte de l'oració no té per què anar sempre en primera posició.- Practicant amb tasques de aparellament de dibuixos amb oracions que tinguin diferents estructures sintàctiques, insistint sobretot en els tipus d'oracions que s'han identificat com d'especial dificultat.
A través d'exercicis de completar els components de l'oració que falten: unes vegades faltarà el subjecte, altres el verb, altres l'objecte, altres les paraules funcionals, etc.:
L'elefant persegueix el mico.
El _____ és perseguit pel ________.
A qui persegueix el ________ és al ______.
El que persegueix a ________ és el ___________.
El _______ és ___ que persegueix ___ ________.
El mico és ___ que persegueix ___ ________.
El _____ és perseguit pel ________.
A qui persegueix el ________ és al ______.
El que persegueix a ________ és el ___________.
El _______ és ___ que persegueix ___ ________.
El mico és ___ que persegueix ___ ________.
En el cas que els alumnes tinguin dificultats en automatitzar el respecte dels signes de puntuació es fa necessari que el mestre proporcioni l'ajuda necessària a través de les següents activitats:
- Presentar un paràgraf curt amb els grups sintàctics exageradament diferenciats mitjançant fletxa, dibuixos o augment considerable de la mida. L'alumne el llegirà amb l'ajuda visual necessària fins que aconsegueixi automatitzar el respecte dels signes que apareixen en el text. A poc a poc l'ajuda visual ha de ser menor. Un primer model de lectura pot aportar el professor.
Un primer text inicial podria ser el següent:
Andrés vivia en un carro de circ. : Un dia, 8 el seu pare li va preguntar Ú T'agradaria anar a la ciutat i comprar menjar per als animals?O És clar!, 8 va dir Andreu.: D'acord, 8 però hauràs de prometre'm que em relatiu i que no faràs entremaliadures.
Andrés vivia en un carro de circ. : Un dia, 8 el seu pare li va preguntar Ú T'agradaria anar a la ciutat i comprar menjar per als animals?O És clar!, 8 va dir Andreu.: D'acord, 8 però hauràs de prometre'm que em relatiu i que no faràs entremaliadures.
A través de successives presentacions podríem anar disminuint el nivell d'ajuda visual, fent més petits els dibuixos o substituint els dibuixos per signes de puntuació més grans de l'habitual. Fins que, finalment, l'alumne respecti els signes de puntuació sense ajuda especial.
- Llegir conjuntament (mestre-alumne) diverses vegades un text, marcant molt bé els signes de puntuació, fins que l'alumne realitzi una execució acceptable.
- Presentar senzills textos bé puntuats perquè els llegeixi en veu alta i gravar la lectura per a que després escolti i observi els seus errors.